Župnijsko
romanje:
»MARJETE 2006«
u Sv. Marjeta * Sv. Pavel v Labodski dolini
j Št. Pavel v Labodski
dolini
k Št. Andraž v Labodski
dolini
v Sv. Marjeta * Kotmara
vas * maša
l Bilčovs *
gostišče 'Ogris' * kosilo
w Sv.
Marjeta * Hodiše
x Sv. Marjeta * Ribnica
m Osoje – Osojsko
jezero
n Rožek
o Sv. Jakob
p Sveče * muzej
q Podgorje * večernice* malica
_______________________________________________________________________________
ì u ..SV. MARJETA – podružnica
Št.Pavla v Labodski dolini µ Jugovzhodno od Št. Pavla v Labodski
dolini, nedaleč od glavne ceste, ki iz Dravograda pelje v Št. Andraž v Labodski dolini se na pobočju hriba nahaja cerkev sv.
Marjete Antiohijske, ki se omenja že leta 1193. (Dostop je sicer lahek in lep,
vendar ne za velike avtobuse)
ì j ŠT.
PAVEL V LABOSKI DOLINI - St. Paul in im Lavanttal
- Od številnih drugih pomembnih samostanov v deželi se Št. Pavel razlikuje v
tem, da je tu samostansko življenje še živo. Leta 1091 je sponheimski
grof Engelbert spremenil grad Labot/Lavant v benediktinski samostan in je vanj poklica1 prve
menihe iz reformnega samostana Hirsau. Kakor številni
drugi je bil Št. Pavel leta 1787 sicer razpuščen, vendar so se benediktinci
leta 1809 vrnili, tokrat iz St. Blasiena, s seboj pa
so pripeljali večino umetnostnih zbirk in ostanke 13 Habsburžanov, ki so našli
zadnji počitek pod glavnim oltarjem samostanske cerkve. Z njihovim prihodom se
začne tudi slavna zgodovina šentpavelske samostanske gimnazije, katere učenec
je bil v letih od 1871 do 1873 tudi skladatelj Hugo Wolf, od leta 1911 do 1914
pa znani avstrijski gleda1iški in filmski igra1ec Paul Horbiger.
V času med
Samostanska
in farna cerkev sv. Pavla je po vsej verjetnosti grajena proti koncu
Nič manj pomembne niso
umetnostne zbirke, ki jih hrani Št. Pavel in za kar je upravičeno dobil častni
naziv "zakladnica Koroške". To sega od izredno bogate zbirke starih
kovancev in medalj (10.000), kitajskega porcelana, dragocenih izdelkov umetne
obrti (najlepši primer je Adelhajdin križ iz II.
stoletja), do številnih slik in grafik, mdr. originalne skice P. P. Rubensa in
15 izvrstnih oljnih slik avstrijskega baročnega slikarja Kremser-Schmidta.
Knjižnica hrani številne rokopise od 5. stoletja naprej in 600 prvotiskov.
Največjo dragocenost pa so šentpavelski menihi morali prodati v medvojnem času
zaradi finančne stiske: da so samostansko stavbo lahko zavarova1i pred
propadanjem, so 42-vrstno Gutenbergovo Biblijo proda1i v Ameriko. Danes jo
hrani Kongresna knjižnica v Washingtonu in vsak novoizvoljeni predsednik ZDA z
njo prisega na ameriško ustavo.
ì k ŠT. ANDRAŽ V LABOSKI
DOLINI
– St. Andra im Lavanttal. µ Že v karolinški dobi je tu nastal kraljevski
dvorec. Leta 860 je Ludvik Nemški celo območje podaril salzburški nadškofiji.
Nadškof Eberhard II. je leta 1225 v Št. Andražu
ustanovil avguštinski samostan in tri leta pozneje škofijo Lavant.
Na začetku je škofija obsegala področja na južnem Štajerskem. To območje se je
povečalo po Jožefovi preureditvi škofijskih meja. Logična posledica tega
razvoja je bila, da je škof A. M. Slomšek sedež lavantinske škofije
leta 1859 iz Št. Andraža preselil v Maribor, medtem ko so bile koroške župnije
združene s krško škofijo.
Bivša stolna cerkev sv.
Andreja je danes mestna farna cerkev. Gotska troladijska
bazilika je bila močno spremenjena v baroku in v 19. stoletju. Zahodni stolp je
v jedru še romanski. Na severnem robu mesta stoji romarska cerkev Maria Loreto (jezuitska cerkev), mogočna dvostolpna
stavba iz časa baroka (zgrajena od 1683 do 1687, stolpa končana leta 1730).
ì KOTMARA VAS - Kottmannsdorf - Farna cerkev sv. Jurija je prvič omenjena
leta 1194. Še danes je možno spoznati znake njene prvotno romanske podobe.
Pozneje jo je gotika povečala in s tem bistveno spremenila. 18. stoletje pa je
dodalo še baročno opremo, predvsem veliki oltar. Od prejšnje opreme je ostal v
cerkvi samo še kip njenega zavetnika sv. Jurija. Na pročelju romansko-gotske
cerkve najdemo monumentalno stensko sliko sv. Krištofa (okrog 1450). Na
pokopališču stoji zanimiv kamniti steber za večno luč, ki izvira iz zgodnje
gotike, to pomeni, da je najstarejši pokopališki svetilnik na Koroškem (začetek
13. stoletja). Tu je pokopan tudi znani načelnik koroških partizanov, Karel
Prušnik-Gašper.
V občini deluje
Slovensko prosvetno društvo Gorjanci. Leta 1885 ustanovljeni moški kvartet
Gorjanci je pomenil prvo organizirano necerkveno pevsko skupino koroških
Slovencev.
” v ..SV. MARJETA – podružnica
župnije Kotmara vas…. µ MAŠA.
Cerkev se prvič omenjena leta
1204. V baročnem oltarju, ki je nastal okoli 1660, obdajata figuro zavetnice
sv. Marjete sv. Barbara in sv. Jedert. Še starejše je
podnožje oltarja iz gotike (predela), ki predstavlja češčenje
svetih Treh kraljev. Zvonik je zgrajen leta 1862. »Za postavitev zvonika so Šmarječani
potrebovali komaj eno Ieto!« piše župnik Müller in se
zahvaljuje Šmarječanom in bližnji okolici. Pohvali jih še posebej, saj niso
bili bogati in niso imeli veliko zemeljskih dobrin! Za stolp so potrebovali
2987 goldinarjev. Leta 1958 je ob cerkvi sv. Marjete potekal mladinski dan
'Katoliške mladine'. Zbralo se je nekaj sto mladih ljudi iz vse Koroške. 1989
se je pričela temeljita obnova. Ob 800 letnici je cerkev dobila novo
osvetljavo, tako da je tudi ponoči vidna po deželi. Osvetljavo je podarila
občina Kotmara vas z županom Thomasom Goritschnigom na čelu.
” l (KOSILO)
BILČOVS – Ludmanndorf
- Komaj
V
Bilčovsu od leta 1912 deluje Slovensko prosvetno
društvo Bilka. Na pokopališču ob cerkvi je našel zadnji počitek dr. Pavle
Zablatnik, ki se je v Bilnjovu (sosednja vas)
rodil leta 1912. Znan je kot narodopisec, dolgoletni predsednik Krščanske
kulturne zveze ter ravnatelj Zvezne gimnazije za Slovence v Celovcu.
V
Trebinji (severozahodno od Bilčovsa)
je bil pri Fileju doma znani slovenski zbiratelj ljudskih pesmi, harmonizator, skladatelj in zborovodja Pavle Kernjak (1899-1980).
” w ..SV. MARJETA – podružnica
župnije Hodiše… µ
Ena izmed dveh podružnic hodiške farne cerkve.
Posvečena je leta 1532.
” Mimo cerkve sv. Marjete na Gradu, severno proti
Vrbskemu jezeru vodi cesta na Konja ali Jedrovco
– Pyramidenkogel – z razglednim stolpom. Tu imamo lep
razgled v vse smeri (
ì HODIŠE - Keutschach - To
je priljubljen turistični kraj ob Hodiškem jezeru – Keutschacher
See. V bližini ležijo še Habnarjevo
jezero, Rjavško jezero in Čevnarjev ribnik, nekoliko
više pa Špintkova ribnika. O zgodnji naselitvi tega
območja pričajo kolišča, jame in orodje iz kamene dobe.
Zupnijska cerkev sv. Jurija z mogočnim romanskim
zvonikom. Prvič je omenjena leta 1237, v župnijsko cerkev pa je bila
povzdignjena verjetno leta 1239. Sprva je spadala pod faro Dravograd, od leta
1336 pa je pridružena vetrinjskemu samostanu.
V
gotsko in baročno prezidani, prvotno romanski cerkvi najdemo pet baročnih
oltarjev. Najstarejši, Marijin oltar ob koncu severne ladje je iz leta 1661. Na
drugi strani je oltar apostola Jerneja iz leta 1693. Jernej velja za cerkvenega
patrona. Na severni ladijski steni pred slavolokom so
leta 1970 odkrili gotsko stensko sliko Marijine smrti. To je edini ostanek
srednjeveške slikarske okrasitve hodiške cerkve. Na južni zunanjščini sta v
hodiško cerkev vzidana dva pomembna kamna: levi je romanski nagrobnik iz 13.
stoletja, ob njem pa je večja marmorna plošča. V ploskev je vrezana skopa risba
stoječe človeške figure z dvignjenima rokama, ki ima namesto glave krog z
vrisanim križem. V ploščo so kasneje vklesali pet enakoramnih
križev, kar kaže na to, da so jo pozneje uporabljali za oltarno mizo. Pomen
vklesane figure še ni dognan, njen nastanek postavljajo v zgodnji srednji vek.
Morda gre za izdelek še nepokristjanjenih alpskih
Slovanov, torej za poganski kultni spomenik iz 7. ali 8. stoletja. Na opuščenem
pokopališču stoji kamnit gotski svetilnik iz kamna.
Hodiški
grad je štirinadstropna stavba s streho na zatrep iz 17. stoletja. Svoj čas je
bil tu sedež koroškega deželnega sodišča. Danes služi kulturnim namenom.
Od
leta 1920 do 1938 je bil v Hodišah župnik Janez Starc, deželnozbor-ski poslanec in podpredsednik Slovenske prosvetne zveze;
nacistična oblast ga je pregnala iz župnije.
V
Hodišah deluje eno najstarejših slovenskih društev, Slovensko prosvetno društvo
"Zvezda", ustanovljeno leta 1904.
Pri gostilni Brückler stoji mogočna, nad 800 let stara lipa.
ìx ..SV. MARJETA v Ribniškem
gradu µ
Ribniški
grad (1195) s kapelico sv. Marjete s poslikanim lesenim stropom in umetniško
dragocenim oltarjem iz leta 1639 … Je zaprt in dostop ni mogoč. Z grajskega
balkona in stolpa pa imamo krasen razgled po Vrbskem jezeru..
ì MARIJA
NA OTOKU - Maria Worth - Brez dvoma najlepša točka na južnem
bregu Vrbskega jezera. Otok sodi med najstarejša krščanska naselja na Koroškem.
Do 18. stoletja, ko se je jezerska gladina nekoliko znižala, je bil to res
pravi otok, danes pa je kot polotok po suhem povezan z bregom. Kraj je prvič
omenjen leta 875. Okoli leta 900 je tu škof Waldo
zgradil cerkev, ki je bila izhodišče za kolonizacijsko in misijonsko delovanje
na Koroškem. Danes slovi Otok kot središče
poletnega turizma. V zgodovinskem in umetnostnem pogledu nudi ta kraj
tri pomembne srednjeveške stavbne spomenike: župnijsko cerkev sv. Primoža in
Felicijana, kjer je hkrati središče Marijine božje poti, zimsko ali rožnovensko
cerkev in romansko kostnico.
Po
pokritih stopnicah dospemo v poznogotsko župnijsko cerkev z romansko kripto.
Romanski je tudi portal v južni steni (iz srede 12. stoletja), izdelan iz
domačega koroškega marmorja. Več iz romanske dobe ni ohranjenega. Po prezidavi
v
” m OSOJE -
Ossiach µ
Na južnem
bregu Osojskega
jezera ležijo slikovite Osoje. Tu je bil prvi moški samostan
(benediktinci) na Koroškem, ustanovljen pred letom 1028. Po razpustitvi leta
l783 so velik del samostana, mdr. vso srednjeveško substanco in križni hodnik, demolirali in z materialom zgradili konjske hleve. Ostala
poslopja, ki so jih začasno uporabljali kot okrevališče, begunsko in ujetniško
taborišče, šolo za letalstvo idr., so dolgo časa propadala, revitalizacija se
je začela šele po drugi svetovni vojni.
Bivša
samostanska, danes farna cerkev Marijinega vnebovzetja je troladijska
stebrna bazilika z zidovjem še iz 11. stoletja. Prve prezidave je doživela v
15. stoletju, odločilne baročne spremembe pa sredi 18. stoletja. Praznični učinek
cerkvene notranjščine rezultira iz kombinacije med
krepkimi stenskimi slikarijami, ki so v celoti delo J. F. Fromillerja, in pastelno obarvanimi
štukaturami, izdelanimi od mojstrov slavne šole v Wessobrunnu.
Glavni oltar je bil leta 1683 sem prenesen iz Podgorij.
Izvrstno delo rezbarske umetnosti je krilni oltar v severni kapeli. V
zakristiji najdemo dve slikani okni, ki ju je daroval Karl May,
znani avtor vrste še danes pri mladini priljubljenih eksotičnih pustolovskih
romanov.
Zunanjost
cerkve je razmeroma skromna. Na severnem zidu je Boleslavov nagrobnik. Legenda
o Boleslavu živi tudi v cerkvi v monohromnih slikah
nad stranskimi okni. Zgodovinski Boleslav je bil zelo podjeten poljski kralj,
ki je postal prevzeten zaradi izrednih uspehov in se je vdal bogokletnemu
življenju. Krakovskega nadškofa, ki ga je zaradi tega svaril, je lastnoročno
ubil pred oltarjem katedrale (1079). Nato je bil izobčen in je moral pobegniti.
Menda se je skesal, romal v Rim in tam našel odpuščanje. Na poti domov je ostal
v Osojah in tam kot nemi hlapec opravljal najnižja dela. Sele na smrtni
postelji je razodel svojo skrivnost.
Kar
je ostalo od samostanskega poslopja, je vsekakor veličastno. Poleg dvorišča je
to zlasti Benediktova dvorana v južnem in knežja dvorana v zahodnem traktu. V
slednji je J. F. Fromiller
upodobil ustoličevalni obred na Gosposvetskem polju
in bil deležen toliko priznanja, da ga je ponovil v dvorani grbov v celovškem
Deželnem dvorcu.
V
slavnostnih dvoranah samostana, predvsem pa v čudovitem ambientu
cerkve, se odvija večji del koncertov Koroškega poletja (Carinthischer
Sommer), enega najbolj prominentnih
glasbenih festivalov Avstrije. Večje simfonične koncerte pa izvajajo v
Kongresni hiši v Beljaku.
ì V SMISLOVČAH - Lambrecht
- je Galerija Rožek, kjer pogosto razstavljajo tudi
slovenski umetniki.
ì n ROŽEK
– Rosegg - Župnijsko cerkev sv. Mihaela so Francozi v
vojni leta 1813 močno poškodovali, le gotski kor se je ohranil. Glavna ladja je
bila obnovljena leta 1819. Oprema je deloma še iz starega poslopja, mdr.
baročni glavni oltar iz prve polovice 18. stoletja..
Sredi
živalskega vrta na griču najdemo razvaline starega rožeškega gradu. Nekdanje gospostvo Ras, ki je izumrlo
v 14. stoletju, je dalo Rožeku in Rožu ime. Območje Rožeka je bilo naseljeno že v prazgodovinskem času.
V
Rožeku se je leta 1866 rodil slovenski akademski
slikar Peter Markovič, ki je dal ime tudi krajevnemu prosvetnemu
društvu.
ì Pri REGU
- Frög – (vzhodno od Rožeka)
so arheologi našli drugo največje halštatsko grobišče v Avstriji, ki je nastalo
v času od 750 do 400 pr. Kr. Številne svinčene figure, zlasti kultni voziček z
dvanajstero vprego, sodijo danes med največje dragocenosti celovškega deželnega
muzeja.
ì o SV.
JAKOB – St. Jakob im Rosenthal - je
središče istoimenske tržne občine s 4300 prebivalci v 21 vaseh.
Južno
od trga na hribu stoji farna cerkev, ki je bila od srede 12. stoletja do leta
1783 podrejena benediktinskemu samostanu v Osojah. Cerkev je leta 1972 skoraj
do temeljev pogorela, le poznogotski kor se je ohranil. Obnovljeno cerkev je v
letih 1990/91 opremil znani slovenski slikar Valentin Oman s sodobnimi
freskami. V središču naselja stoji mogočno župnišče z letnico 1726 nad
portalom. Nad vrati je dvojno okno renesančne oblike.
Št.
Jakob je tesno povezan tudi z zgodovinskimi dogodki na koncu srednjega veka. Ko
so Turki po deželi požigali in ropali, se je okoli 300 Šentjakobčanov zateklo v
cerkev na hribu. Pol dneva so napadali Turki cerkev, pa je niso mogli zavzeti.
Nato so ljudem obljubili, da se jim nič ne bo zgodilo, če se prostovoljno
predajo. Kristjani so Turkom verjeli in jim izročili utrjeno cerkev. Turki pa
svoje obljube niso držali in so skoraj vse ljudi pomorili ali pa jih odpeljali
s seboj v suženjstvo. Med njimi je bila tudi mlada Zala, hčerka kmeta Mikla iz Svaten. Njen spomin je
še danes živ med Slovenci in na zgodovinskih tleh v Svatnah
šentjakobski igralci še radi priredijo igro, ki jo je napisal Jaka Spicar po priljubljeni povesti Jakoba Sketa.
V
šentjakobski fari se je rodila vrsta pomembnih mož. Na Bistrici je živel Miha
Andreaš, tkalec in pesnik. Kot samouk se je naučil brati in pisati
slovensko in nemško. Pisal je svetne in nabožne pesmi, in čeprav ni poznal not,
je zlagal tudi napeve. S prijateljem Andrejem Schusterjem-Drabosnjakom sta
se menda pogovarjala v "rajmih". Osem
najboljših Andreaševih pesmi je v svojo zbirko sprejel Matija Ahacel iz Gorinčič. Ta je bil
rojen v kmečki družini pri Ahacu; postal je profesor matematike na celovškem
liceju. Ob Slomškovem sodelovanju je izdal "Pesme po Koroškim ino Štajarskim znane, enokoliko popravlene ino na novo
zložene" (Celovec 1833). To je bila prva slovenska pesmarica z melodijami.
V Lešah se je 1. 1828 rodil Anton Janežič, ki je postal profesor
slovenščine na celovški gimnaziji. Posvetil se je organizacijskemu delu za
razvoj slovenske literature in jezika. Objavil je več učbenikov za pouk
slovenščine v šolah, izdajal in urejal je literarne časopise. Skupaj s škofom Antonom
Ma1tinom, Slomškom in Andrejem Einspielerjem je ustanovil Družbo sv.
Mohorja, bil do leta 1868 njen tajnik in urednik njenih izdaj. V Lešah je bil
doma tudi vojaški zdravnik dr. Va1entin Janežič. V glavnem je njegova
zasluga, daje bila 1872 ustanovljena Posojilnica Št. Jakobska v Rožu. To je
bila prva kmečka hranilnica in posojilnica na Koroškem ter sploh prvo tako
uspelo podjetje v slovenskih krajih. Avstrijski zakon o zadrugah je bil namreč
sprejet šele naslednje leto. Ko je bila leta 1889 na Koroškem ustanovljena prva
nemška rajfajznovska posojilnica in hranilnica, je
poslovalo že osem slovenskih, leta 1893 pa šestnajst.
V
Št. Jakobu je že leta 1852 nastalo slovensko bralno društvo, leta 1895 pa so
ustanovili pevsko društvo Rožica. Pobuda župnika Mateja Ražuna
je bila leta 1903
ustanovitev Izobraževalnega društva Kot v Št. Jakobu. Društvo se danes imenuje
Slovensko prosvetno društvo Rož, ima zelo slovito igralsko tradicijo in s
svojim mešanim pevskim zborom v zadnjih letih tako glede na pevsko kvaliteto
kakor glede na stilno zaokrožene sporede zbuja izredno Pozornost.
Župnik Ražun pa je tudi ustanovitelj šolskega zavoda v Št. Petru.
Leta 1908 je tu začela delovati javna slovenska ljudska šola, katero so od vsega
začetka oskrbovale šolske sestre. Pozneje so te uvedle še gospodinjske in
šivalne tečaje ter vodile sirotišnico. Po drugi svetovni vojni so sestre morale
znova začeti. Leta 1955 je dobila kmetijsko gospodinjska šola pravico javnosti.
Danes vzdržujejo sestre v svojem zavodu dvojezično enoletno gospodinjsko šolo
in petletno Višjo šolo za gospodarske poklice.
” p SVEČE
- Suetschach µ
Značilno gručasto vas obvladuje gotska farna
cerkev sv. Lamberta z mogočnim čebulastim stolpom, ki
pa je v celoti mlajši od ostale stavbe, ker so prvotno vzhodni stolp v 15.
stoletju podrli in na zahodni strani postavili sedanjega. Nenavadno bogato
oblikovana streha pa je bila narejena šele leta 1861. Oprema je v glavnem
baročna, poznogotski leseni kipec sedečega apostola iz začetka 15. stoletja pa
je sem prenesen iz podružnice pri Št. Rupertu na Mačah.
Pri
Mežnarju se je leta 1813 rodil Andrej Einspieler, "oče koroških
Slovencev", politik in narodnoprosvetni
aktivist. Po končanem študiju je bil duhovnik v raznih krajih na Koroškem ter
katehet in profesor slovenskega jezika na celovški realki. Ustanovil je vrsto
slovenskih (Šolski prijatel, Slovenec, Mir) in
nemških časopisov' (Stimmen aus
Innerosterreich idr.). Leta 1851 je bil glavni
organizator pri ustanovitvi Mohorjeve družbe. Bil je (so)ustanovitelj
Slovenskega društva v Celovcu (1848), celovške čitalnice (1862) in političnega
društva Trdnjava (1869). Kot politični voditelj koroških Slovencev je bil
poslanec v koroškem deželnem zboru (1862-1863, 1871-1878, 1880-1888) in v
celovškem občinskem svetu (1876-1879). V njegov spomin podeljujeta Krščanska
kulturna zveza in Narodni svet koroških Slovencev Einspielerjevo nagrado takim
nemško govorečim sodeželanom, ki se trudijo za dobro
sožitje med obema narodoma v deželi.
Na
Bistrici v Rožu (župnija Sveče) se je leta 1840 rodil njegov bratranec Lambert Einspieler, duhovnik, politik in
organizator gospodarskega življenja. Od leta 1897 do 1901 je bil kot prvi
koroški Slovenec poslanec v avstrijskem državnem zboru.
Leta
1973 se je Svečah naselil znani slovenski kipar France Gorše (rojen leta
1897), potem ko se je vrnil iz ameriškega izseljenstva. Kupil je Vrbnikovo domačijo, uredil najprej atelje in nato napravil
še iz skednja edinstveno galerijo. Leta 1980 je odprl na vrtu pred hišo
kulturni park s spomeniškimi portreti znamenitih koroških kulturnih delavcev.
Ko je leta 1986 umrl, je na osnovi umetnikove oporoke krajevno Slovensko
prosvetno društvo Kočna prevzelo kulturni park in galerijo v svoje varstvo.
Nagrobnik na sveškem pokopališču je oblikoval slovenski kipar in bivši Goršetov
učenec Drago Tršar.
Domače
prosvetno društvo je bilo ustanovljeno leta 1909. Poleg tradicionalne kulturne
dejavnosti prireja od leta 1981 dalje mednarodne slikarske tedne. Od nekdaj
slovi v narodopisju sveško miklavževanje. Na žalost v
zadnjih letih precej skomercializirano, privabi
tisoče obiskovalcev od blizu in daleč. V bivši gostilni pri Kramarju so dobili
parklji celo svoj muzej.
Sveče spadajo pod
tržno občino Bistrica v Rožu, kjer je znana tovarna akumulatorjev.
” q PODGORJE - Maria
Elend µ
*
večernice * Veličastna romarska cerkev sv. Marije; prvič omenjena leta
1478. Cerkvena stavba je mogočna triladijska gotska dvorana z baročnimi prizidavami. Baročen je tudi stolp s čebulasto streho. V
prezbiteriju najdemo na stenah in na oboku freske znanega baročnega slikarja Fromillerja iz leta 1731: sv. Hemi
se prikazuje Mati Božja. Največja dragocenost je v apsidi južne stranske ladje:
poznogotski krilni oltar, delan verjetno okoli leta 1515 v podobarski delavnici
beljaškega rezbarja Henrika. V srednji omari je stoječa Marija z Jezusom med
sv. Rokom in sv. Boštjanom, na krilih pa prikazujejo reliefi še ostalih 12
svetih priprošnjikov in pomočnikov v sili. Drugo znamenitost pa iz varnostnih
razlogov hranijo v zakristiji: iz podružnice sv. Ožbolta semkaj preneseni
gotski kipec stoječe Marije z detetom, najbrž iz začetka 14. stoletja, in dva
gotska kipa sv. Ožbolta iz
V
višini
________________________________________________________
________________________________________________________
Anton Aškerc: Mutec Osojski
"Pozdravljam te, oj
temni, stoletni samostan!
Pozdravljam te, zelena
jezerska tiha plan!
Prelepi skriti biser
koroške ti zemlje,
bo li
miru kraj tebe tu našlo mi srce?"
Popotnik, kdo si tuji,
ki sam s seboj golčiš?
Ob jezeru Osojskem po cesti mi hitiš?
Junaška ti je hoja in
plemenit je stas,
oči žare ti živo, a
bled je tvoj obraz ...
Priromal je pod goro,
do samostanskih vrat.
Pred samostanom sivi
sprehaja se opat.
A romar ta je mutec,
nagovora ne zna;
odgovor on menihu na
listu pisan da ...
"Kaj čitam v pismu tvojem? Iz Rima si prispel?
In tu pri nas ostati,
počiti bi si htel? -
Le z manoj, mož pobožni! Če srce ti zvesto,
za hlapca nam očetom
boš služil ti lahko."
Molče gre za opatom
čez samostanski prag.
Najnižje posle v hiši
on dan opravlja vsak.
Najprvi je na nogah, ko jutro
se rodi,
poslednjemu na večer
sen stisne mu oči.
In nihče več ne
vpraša, kdo on je ter od kod,
kje zibelka mu tekla
in kje njegov je rod.
Neznan kot bil je
prišel in tuj ostane vsem.
Kdo pač bi žnjim se menil - saj mož je tih in nem!
Bolnika dnes previdet osojski
gre opat.
Tam v celici tesnobni
leži mu nemi brat.
Na postelji ubožni je
mutasti bolnik;
s popotnicoj
približa se mu izpovednik ...
"Oh, oče moj
častiti, poslušajte me zdaj!" -
Čuj, govori li mutec? Godi se čudo - kaj?
Ni bil li v samostanu nad sedem dolgih let?
In zdaj zna govoriti,
kar mogel ni popred! ...
Počasi govore si
razbremenjuje vest ...
O dneh preteklih
burnih - oj dolga je povest!
Povest o škofu svetem
- Stanislav mu ime -
ki z mečem on je
nekdaj prebodel mu srce...
In ko je na Osojah
napočil tretji zor,
mrtvaške pesmi v
cerkvi menihov pel je zbor.
Na sredi cerkve v
krsti je hlapec nemi spal;
za njega v plašču
črnem opat je mašo bral.
Pel mašo oča Tenho in molil je tako:
"Naj pride njega
duša, o Bog, tja gor v nebo!
Glej, delal je pokoro
naš nemi samotar,
brat Boleslav, kralj
poljski ... zavreči ga nikar!"
_____________________________________________________________
Paolo Santonino, 1486; Pojedina na gradu Rožek
…
In po opravljenih obredih smo odšli nazaj na grad Rožek
na kosilo, pri katerem so bili v družbi gospoda škofa gostje gospod arhidiakon koroški, gospod Urban Paystoch,
gospod Filip, vikar pri župni cerkvi blažene Marije na Zilji, gospod Simon,
vikar fare svetega Mihaela pri Rožeku, in prej
imenovani gospod kastelan Andrej, ki v poštenosti,
omikanosti in modrosti prekaša mnogo mož svoje starosti.
Na
mizo so najprej prinesli več piščancev ali bolje rečeno tolstih kokoši; v
široki skledi so ležale v svoji juhi, pripravljeni in obarvani z jajci in
začimbami, in z dobrim tekom smo jih pojedli do kosti exclusive.
Drugič smo imeli obilno količino odličnih rib, kuhanih v vinu; tudi z njimi smo
si postregli, kakor da so prva jed. Na tretjem mestu so bili veliki, z jajci
pripravljeni raki: jesti jih je bila prava slast. Četrtič so prinesli pečene
piščance in govejo ledveno pečenko, odlično razporejene. Petič, ribe v okusnem,
z mandlji našpikanem aspiku. Šestič,
zelje s slanino in govedino s prsnega kosa. Sedmič
smo pojedli dvanajst jerebic ali prepelic, ki jih je ujel skobec in so bile
slastnega okusa. Osmič, proseno kašo, kuhano v mastni juhi, ki je bila zelo
sladka in prijetna jed.
Vsi
gostje so imeli na voljo obilo rdečega in belega vina, pa belega in kot pero lahkega
kruha in vsak od nas je imel srebrno ali stekleno ali kristalno kupo, v katero
so položili pelin, rutico, žajbelj in koprovo cvetje.
Zavoljo
tolikšnega števila jedi smo zavlekli kosilo dlje, kot bi bilo prav, naposled pa
smo vendarle oznojeni vstali. Po zahvali nam je omenjeni mogočni gospod kastelan lastnoročno spet postregel s polnimi kozarci
mladega vina; in ko bi ga ne bili izpili do dna, bi bili prizadejali vsej
deželi in vsem navzočim hudo žalitev, ki se da potlej popraviti z mnogimi
napitnicami.