JENEZ EVANGELIST, 27. december
Simbol evangelista Janeza je orel; že od nekdaj so tega
Jezusovega učenca primerjali s kraljevsko ptico. Orel je kralj višav in zmore
najvišje poleteti. Po Salomonovih pregovorih je »pot orla pod nebom prečudna,
da bi jo človek mogel razumeti« (30,18-19). Po pripovedki orel s svojimi očmi
lahko gleda naravnost v sonce, ne da bi oslepel. Lastnosti sončne ptice
pripisujejo tudi Janezu: orlovski let v višave in orlovske oči. S svojim
evangelijem je poletel v nepopisne višave. Sv. Avguštin pravi v razlagi Janezovega
evangelija: »Prestopil je vse vrhove zemlje, se povzpel nad vse 'prostore v
ozračju, nad vse višave ozvezdij, presegel je vse zbore in legije angelov.
Zakaj če bi vsega tega ne presegel, kar je ustvarjeno, bi ne prišel k tistemu,
po katerem je vse to narejeno.«
Izmed vseh evangelistov sta nam Janezova oseba in življenje
najbolj dostopna. Njegova začetna pot ni bila nič drugačna kakor drugih
apostolov. Izšel je iz preprostega stanu in je v svojem življenju šel skozi mnoge
razvojne stopnje, ki so izpopolnjevale njegovo osebnost. Bil je sin ribiča Zebedeja iz Betsajde; z očetom in
bratom Jakobom (gl. 25. julij) je lovil ribe v Genezareškem
jezeru. Zaradi njegovega poklica so ga člani velikega zbora podcenjujoče imeli
za »neukega in preprostega človeka« (Apd 4,13).
Njegova mati Saloma (gl. 22. oktober) je bila verna žena, pravo nasprotje tiste
Salome, ki je plesala pred Herodom in zahtevala glavo Janeza Krstnika. Mater
srečamo pozneje med Jezusovimi učenkami in jo evangeliji večkrat omenjajo. Pri
križanju je bila ena izmed žena, »ki so od daleč gledale in kupile dišav za Jezusovo
maziljenje« (Mr 15,40; 16,1).
Ko je zaslišal »glas vpijočega v puščavi«, se je mladi Janez
pridružil Krstniku, postal njegov učenec, in »največji, rojen iz žene«, ga je
krstil z vodo, preden je pozneje prejel krst duha in ognja. Videl je
puščavskega sina ne le v njegovi nenavadni obleki iz ovčje kože, oznanjevalca
pokore, ki se je hranil s kobilicami, marveč je videl v njegovi bližini tudi
sekiro, »nastavljeno drevesom na korenino« (Lk 3,9).
Od tu izvira tista odločnost, ki je bila v Janezu. Občeval je s človekom, ki ga
je mučilo vprašanje: »Kdo si ti?« (Jn 1,19) in je na
to vprašanje odgovoril, da ni ne Kristus ne Elija ne prerok. Pokazal je na Kristusa,
o katerem je rekel: »Sredi med vami stoji on, ki ga vi ne poznate« (Jn 1,26). Janez Krstnik je pokazal Janezu iz Betsajde pot h Kristusu. Takrat je bil Janez še zelo mlad,
najmlajši med učenci, prav nič podoben bogatemu mladeniču v evangeliju, ki je
bahaško zatrjeval, da je storil vse, naposled se pa premislil, ker je imel
veliko bogastvo. Takih je bilo mnogo, ki so se premislili, Janez je pa
vztrajal. Umetniške upodobitve ga nam pogosto kažejo kot mladeniča in si ga
takega tudi zmerom predstavljamo, povrh vsega lepega, postavnega, prikupnega,
simbol večne mladosti.
Uro poklicanosti, ki ga je pripeljala preko krstne spokorne
pridige v krog Jezusovih učencev, nam je Janez sam povedal. Prvo srečanje s Kristusom
se mu je močno vtisnilo v spomin. Po mnogih desetletjih je še lahko zapisal, da
je bilo to srečanje »okrog desete ure« (popoldne) (1,39). V človeškem življenju
so dogodki, ki se tako močno vtisnejo v dušo, da jih ljudje še na stara leta
lahko pripovedujejo do najmanjših podrobnosti. Tak izreden trenutek je bil, ko
je mladi Janez skupaj z bratom Jakobom prvič plaho šel za Jezusom, dokler se ta
ni obrnil in ju vprašal: »Kaj iščeta?« V zadregi nista vedela, kaj naj
odgovorita, naposled sta izjecljala: »Rabi (Učenik), kje stanuješ?« To je bil
odločilen trenutek: Janez je stal pred Kristusom, mu gledal v oči; Kristus sam
je še globlje gledal v njegove. To srečanje z očmi je poklicalo Janeza med
učence. Slišal je Kristusovo vabilo: »Pridita in poglejta« (1,39). Janezova
odločitev ni bila razumska. Ura njegove odločitve je prodrla globlje, zajela je
celega človeka, duha, dušo in telo, ta ura je odmevala v njem vse življenje. V
enem prvih pisem jo je označil z besedami: »Kar je bilo od začetka, kar smo
slišali, kar smo s svojimi očmi videli, kar smo gledali in so naše roke otipale
... , to vam oznanjamo« (1 Jn 1,1). Ušesa, oči in
čuti tipanja so bili udeleženi pri tem nepopisnem dogodku. Namesto abstrakcije,
meglene, nejasno izražene misli, je doživel resničnost učlovečenja. Pri
življenjepisih svetnikov je zmerom nevarno, da njihove podobe postavljamo v
okvir samih nravnih kreposti, da jim že nad zibelko rišemo svetniški sij in jih
nepremišljeno prikazujemo v vsej popolnosti. Pobožno poveličevanje je sovražnik
svetnikov, ugotavlja W. Nigg, ker jih tako nehote
izpodrivamo iz resničnosti sveta. Če bi evangeliste ali katere koli velike
svetnike označili kot ljudi brez madeža, bi nam ne imeli kaj povedati in bi ne
mogli več živeti skupaj z njimi. Tudi Janez ni bil od začetka tisti izčiščeni
učenec, kot ga danes poznamo iz njegovih spisov. Do zglednega svetnika se je
povzpel šele po dolgem življenju. Mladi Janez ni bil po naravi mehak, še manj
ženski tip, kot ga nam včasih kičasto predstavljajo. Sin Zebedeja
in Salome se imenuje tudi »sin groma«. To je ime, ki ne velja samo za njegovo
mladost, marveč tudi za njegove spise, ki jih razsvetljujeta blisk in v njih
odmeva grom. Janez je znal vzkipeti, če je bilo treba, znal je biti nestrpen, pregoreč, da ga je moral Jezus na te napake opozoriti, ga
vzgajati k večji širokosrčnosti in razumevanju za druge ljudi, ko mu je rekel:
»Kdor ni proti nam, je za nas« (Mr 9,40).
O Janezovi vzkipljivosti nam pripoveduje evangelist Luka. Ko
je Jezus poslal nekaj učencev v samarijsko vas, da bi mu pripravili prenočišče,
pa so mu to odklonili, sta Janez in njegov brat Jakob vzkipela: »Gospod, ali
hočeš, naj rečeva, naj pride ogenj z neba in jih pokonča?« Iz te togote, ki
hoče takoj kaznovati, ni čutiti, da bi bil Janez »mehke narave«. Hotel je
ravnati po Elijevem zgledu, ki je dal pobiti Baalove preroke. Šele Kristus mu
je odprl oči, ko je na trdo vprašanje odgovoril: »Ne vesta, kakšnega duha sta;
Sin človekov ni prišel življenj uničevat, marveč reševat« (Lk
9,55). Janez v svoji mladostni zagnanosti še ni znal razločevati med Kristusom in
Elijo. Kristus ga je zavrnil in z grajo spravil v zadrego. Tudi to spada k
njegovi podobi, k njegovemu značaju. Janez Kristusovega poslanstva tudi potem
še ni prav doumel, ko je njegova mati prosila Gospoda, naj bi njena sinova
sedela nekoč v njegovem kraljestvu eden na desnici, drugi na levici. Janez ni
segel materi v besedo, saj je vedel, da njena prošnja prihaja iz materinskega
srca, ki je v nekakšni častilakomnosti mislilo na svoje otroke. A tudi Janez ni
razumel, da je ta izjava izvirala iz napačnega razumevanja Jezusovega
kraljestva. Janez je celo podprl svojo mater, ko je na Jezusovo vprašanje: »Ali
moreta piti ta kelih?« brez pomisleka odgovoril: »Da, moreva«, in s tem
povzročil nejevoljo pri drugih učencih. Očitno so grajali Janezov nastop. A tudi
ta dan v njegovem življenju je treba imeti v spominu.
V Kristusovi šoli si je Janez širil obzorje in globlje doumeval
skrivnost njegovega nauka in poslanstva, in sicer tem laže, ker mu je bil
čedalje bliže. V zboru dvanajsterih je s Petrom in bratom Jakobom zavzemal
čedalje bolj častno mesto: bil je z Jezusom, ko je ta obudil Jairovo hčer in je začuden slišal besede: »Deklica, rečem
ti, vstani« (Mr 5,41). To in druga doživetja so Janeza temeljito spremenila in
oblikovala njegovo osebnost, da so ga pozneje prištevali med stebre prve
krščanske Cerkve. Bil je z Jezusom poleg Petra in Jakoba, ko so šli na »visoko
goro« Tabor, kjer se je Jezus pred njimi spremenil. Janez je ob Kristusovem
spremenjenju od strahu padel na tla, a je kljub temu še videl nenavadno
svetlobo. Zaznal je vizijonarno prikazen Mojzesa in
Elija in tudi slišal glas iz oblaka: »Ta je moj ljubljeni Sin, nad katerim imam
veselje; njega poslušajte!« (Mt 17,5) V našem
življenju se nam večkrat primeri, da slišimo glas, ki nam gre skozi mozeg in kosti;
glas, ki je včasih šepetajoč, včasih pa odmeva kakor grom. Janez je slišal ta
glas, ki je potem odmeval v njem vse življenje. Ob tem doživetju se mu je
razodela Jezusova mesijanska skrivnost, vendar je Jezus, ko so šli z gore,
zapovedal učencem, naj nikomur ne pripovedujejo o tem, kar so videli. To, kar
se je dogodilo na gori Tabor, presega vse predstave in s človeškimi besedami
tega ni mogoče povedati. Spremenjenje naj bi pomenilo za učence navodilo, kako
je stvari, ki so v zvezi z Jezusovim mesijanskim poslanstvom, treba gledati
skozi luč, skozi skrivnostno spremembo, ki je s človeškim razumom ni mogoče doumeti
(gl. 6. avgust). V tej luči je Janez gledal odslej življenje, v njej je pozneje
napisal tudi svoj evangelij. Tisti nevidni f1uid (vpliv, učinek), ki ga
občutimo ob Janezovem evangeliju in njegovem Razodetju, ima svoj začetek v
spremenjenju na gori Tabor, tam je bila Janezova mladostna ostrost zlomljena in
spremenjena v milino, v izčiščeno gledanje. Kdor je videl taborsko luč, gleda
življenje z drugačnega vidika; marsikaj, kar mu je bilo doslej nedoumljivo,
začenja vsaj v slutnjah spoznavati.
Janez pa ni doživel samo Jezusovega čudežnega spremenjenja
na gori Tabor; bil je navzoč tudi v getsemanskem
vrtu. V zadnji Kristusovi noči je prav tako trdno spal kakor drugi učenci.
Sicer to ni bil okrepčujoč spanec, marveč moreč, poln
hudih sanj zaradi strašne žalosti. Slikarji upodabljajo pogosto Janeza prav v
tem spečem položaju, ne le njemu v sramoto, marveč tudi nam v opomin, ki
večkrat z zaspanim pogledom hodimo skozi življenje in se ne zavedamo, kaj
pomeni čuječnost duha. Janez je tako trdno spal, da ni slišal trikratnega Gospodovega
klica. Bil je v getsemanskem vrtu v tisti grozni
noči, v kateri je Odrešenik krvavi pot potil. Francoski pisatelj Bernanos je zapisal: »Kdor stopi v getsemanski
vrt, ne pride več iz njega.« Prvi je to resnico skusil apostol Janez. Getsemanska noč ga je spremljala vse življenje in mu dala
pobudo, da je opisal Gospodovo trpljenje, ki ni trajalo samo zadnji teden pred
smrtjo, marveč vse življenje in traja do danes, saj ga ljudje vedno znova
povzročamo. Za razumevanje Janezovega evangelija in njegovega življenja je
njegovo doživetje na Oljski gori velikega pomena. Ob tem doživetju je plemeniti
učenec še bolj zorel.
Ko so Jezusa prijeli, je Janez bežal z drugimi učenci.
Zapustil je Gospoda kljub veličastnemu miru, ki ga je Jezus pokazal, ko so ga
prijeli oboroženi vojaki, ki so preplašeni »stopili nazaj in popadali na tla« (Jn 18,6). Brezglavo je tudi Janez bežal, a se je ustavil,
se vrnil in šel z Jezusom vred na dvorišče velikega duhovnika. Bil je premočno
navezan na Jezusa, da bi ga zapustil, in je edini izmed apostolov vztrajal med
obsodbo v Kristusovi bližini, kar je tudi značilno zanj.
Tudi na Golgoti je bil Janez edini izmed apostolov navzoč.
Bil je pod križem, spremljal vse dogodke do Jezusove smrti, podpiral Marijo, ki
mu jo je Gospod izročil z besedami: »Glej, tvoja mati!« On 19,27). Ali je Janez
tolažil Marijo ali Marija Janeza? Za nobenega izmed njiju ni bilo več nobene
prave tolažbe, razen tiste, neizrekljive, ki je prihajala s križa in se je
kazala v Kristusovi popolni uklonitvi božji volji. Zadnja Gospodova beseda:
»Dopolnjeno je« (Jn 19,30), je morala z grozno
žalostjo pretresti Janeza. Doživetje Gospodovega spremenjenja na gori Tabor in
njegovega strašnega umiranja na Golgoti, sta dogodka, ki presegata zmožnosti
človeškega razuma. Doživeti ju je mogel samo človek, ki je bil poklican, da
pokaže notranji odnos do Jezusa, kar je očitno v Janezovem pasijonu.
Po Jezusovi smrti je vzel Janez Marijo k sebi in je ni
zapustil do njene smrti. Bil je njen prvi duhovni sin. Po sporočilu Marije
Magdalene apostolom je Janez hitel s Petrom k praznemu grobu. »Oni drugi učenec
pa je Petra prehitel in prišel prvi h grobu« (Jn 20,3);
bil je mlajši od Petra in je lahko tekel hitreje. Ko je prišel h grobu, je
videl povoje na tleh. Notranji strah ga je zadrževal, da ni stopil v prostor;
dal je prednost starejšemu Petru, za njim je stopil še on »in je videl in veroval«
v Kristusovo vstajenje. Janez je bil tudi prvi, ki je spoznal Jezusa, ko se je
prikazal apostolom ob Genezareškem jezeru: »Gospod
je, je rekel Petru.« Tintoretto je ta nedopovedljivi dogodek nakazal v vizionarni sliki. Pri razdelitvi misijonskih področij je
bila Janezu dodeljena Mala Azija; v Efezu je oznanjal evangelij. O njegovem
bivanju v Efezu poročajo cerkveni očetje, med njimi Irenej
in Evzebij. Efez je bil mesto predsokratičnega
filozofa Heraklita, ki je prav tako kakor Janez govoril o Logosu,
ki ga je istovetil s svetovnim razumom. Heraklit je preoblekel svoj pogled na
svet v nedoumljiva nasprotja: »Pot navzgor je pot navzdol v eno in isto« in
»nesmrtno je smrtno in smrtno nesmrtno: vsakdo živi nekoga smrt in umre drugega
življenje«. V Janezovem času so že zbledeli spomini na Heraklitovo zmedeno
modrost. Efez je postal medtem mesto z razvito obrtjo in prometom. Duhovne
potrebe prebivalstva je zadovoljevalo Artemidino svetišče, ki je bilo eno izmed
antičnih svetovnih čud; vendar je obtičalo v primitivnem češčenju
boginje. Za kristjane je danes popolnoma porušeno mesto pomembno v zvezi z
apostolom Janezom, ki je tu žive in umrl. Janez je v Efezu doživel razne težave.
Artemidin veliki duhovnik mu je ponudil čašo s strupom, da bi preskusil njegovo
svetost. Apostol je spoznal zvijačo zahrbtnega človeka, z vzvišenim mirom je
naredil znamenje blagoslova nad kelihom, nakar je planila iz njega kača.
Zahrbtni pokvarjenec je bil razkrinkan in Janez rešen. Janez s kelihom in s
kačo v njem - takega predstavlja tudi slika iz Hrastovelj - je pomenljiva
podoba za varujoče moči, ki izhajajo iz tega simbola. Janezov kelih, upodobljen
tolikokrat - prepričljivo ga je upodobil zlasti Rubens - je postal znamenje za
nevarnosti, ki so ogrožale apostola v poganskem mestu.
Ker je Janez odklonil češčenje
poganskih bogov, so ga prijeli, vlekli v Rim in ga po Tertulijanovem
poročilu vrgli v kotel vrelega olja. Zdaj je moral Janez piti kelih, o katerem
je kot mlad apostol zagotavljal Jezusu, da ga lahko pije z njim. Pri mučeništvu
zmerom mislimo na bolečine, ki jih obsojenec mora prestati. Gotovo so strašne
in terjajo izredne živce. Še težje je prenesti to, da ima smrt pred očmi in da
natanko ve: v nekaj minutah ne bo več videl sončne svetlobe tega sveta in
ljudi, ki so v njegovi bližini. Janez je prestal mučenje, gotovo ne brez božje
milosti. To mučenje odseva v vsem njegovem evangeliju. To mučenje je bilo zanj
drugi krst, krst v vrelem olju. Po tem mučenju lahko globlje razumemo
Kristusove besede, ki nam jih je on ohranil zapisane: »Resnično, resnično,
povem vam: Če pšenično zrno ne pade v zemljo in ne umrje, ostane samo, če pa
umrje, obrodi obilo sadu« (12,24). Janez je doživel usodo pšeničnega zrna, ki
je umrlo, od te ure dalje je čisto drugače razumel obujenje
Lazarja kakor takrat, ko ga je kot Jezusov učenec sam doživel. Zdaj, ko je bil
rešen iz kotla z vrelim oljem, se je moral zdeti sebi kot drugi Lazar. Po tem
čudežnem dogodku Janezovi mučitelji niso odnehali, pregnali so ga na majhen
otok Patmos v Egejskem morju.
Patmos je poslej postal del cerkvene zgodovine. Na tem otoku je v
neki votlini Janez napisal Razodetje, knjigo, ki govori o drugem Kristusovem
prihodu in o dogodkih, ki pripravljajo nanj. Že v uvodu pojasnjuje pisatelj, da
knjigo piše na ukaz božjega Sina, ki se mu je na Patmusu
razodel, in popisuje sedmerim cerkvam v Mali Aziji, kar je v zamaknjenju videl.
Razodetje je zadnja svetopisemska knjiga. Po tem delu je postal Janez videc
Kristusove Cerkve na zemlji, njenega trpljenja, bojev in zmag v prihodnosti.
Pred božjim prestolom gleda apostol knjigo s sedmimi pečati. Jagnje v nebesih
trga pečat za pečatom in zaporedoma se v vedno novih prikaznih opisujejo
veličastni dogodki pred drugim Jezusovim prihodom. Sedem angelov s trombami
naznani strašne dogodke pred koncem sveta. Apostol opisuje v videnju peklenske
sile, njihov boj in poraz, nove nadloge, ki pestijo zemljo, naposled Kristusa,
ki kot zmagovalec prihaja na belcu. V zadnji prikazni pokaže angel sijaj in
veličastvo nebeškega Jeruzalema, pisatelj pa zaključuje knjigo, da je vse, kar
je videl in slišal, resnično, naroča, naj njegovim besedam nihče nič ne dodaja
in ne jemlje ter končuje s pozdravom vsem vernikom: »Pridi, Gospod Jezus!«
Razodetje je skrivnostna knjiga, zato je nemogoče, da bi jo mogli doumeti s
kakšnimi učenimi razlagami, skušajmo jo doumevati s srcem in s tisto ponižnostjo,
ki jo razodevajo besede: »Glej, stojim pred vrati in trkam.« Razodetje terja
simbolično mišljenje, sicer njegovih resnic ni mogoče
doumeti: »Tukaj je potrebno trpljenje in vera svetih« (Raz
13,10).
Po smrti cesarja Domicijana so
bile razveljavljene vse njegove obsodbe in Janez se je smel vrniti s
pregnanstva na otoku Patmu v Efez. Drugo obdobje
njegovega bivanja v Efezu močno prekaša dejavnost prvega. Janez je bil zdaj v
svojih najzrelejših letih. Med svoje vernike, znance in prijatelje se je vrnil
v prisrčnem slavju, izkušen z mučenišvom v kotlu
vrelega olja in obogaten z videnji skrivnega razodetja. V slavju, ki so mu ga
priredili, so kristjani vzklikali: »En sam Bog je, ki ga Janez oznanja, in en
sam Gospod, Jezus Kristus!« Janez pa je ob vrnitvi v Efez lahko govoril: »Mi
vemo, da smo prešli iz smrti v življenje« (1 Jn
3,14). Janezovo krščanstvo je življenje in evangelij, ki ga je po vrnitvi v
Efez napisal, je oznanjevanje življenja, evangelij je zmaga življenja med
smrtjo. Beseda življenje ima pri Janezu globlji pomen: življenje v Bogu.
Ohranjenih je mnogo pričevanj in poročil od Polikarpa do Evzebija, ki govore o dogodkih, ki so se zgodili med
Janezovim drugim bivanjem v Efezu. Apostol je prišel v stara leta. Za
Jezusovega življenja je bil najmlajši med njegovimi učenci, zdaj je bil starec,
ki se ni pritoževal nad težavami, saj je čutil, da se bliža večnosti in je po
krstu v vrelem olju vedel, kaj je smrt. Njegova modrost je izhajala iz
svetosti, obe kreposti sta se združevali v njem. Proti koncu svojega življenja
je napisal največje hagiografsko delo vseh časov -
evangelij; v njem resnično odseva večna modrost. Janez se je dolgo pripravljal
na delo. Kakor poroča Muratorijev kanon, je svojim
znancem in prijateljem rekel: »Postite se z mano od danes naprej tri dni.« Za
tako delo, kot ga je napisal Janez, je človeku zares potrebna duhovna priprava;
brez molitve in posta ne gre. Pri delu ga je podpirala tudi narava, le da si
poročila o tem nasprotujejo: po nekem poročilu noben vihar in nevihta nista
motila njegovega dela, obdajal ga je nenavaden mir v naravi, tisti mir, ki
odseva v evangeliju samem. Po drugem poročilu je Janez narekoval evangelij na
neki gori, na katero se je iz zračnih višav spustil orel - kakšen simbol! - in
ko je začel, je nastalo grmenje, spremljano z bliski, da se je celo vrh gore
tresel. Izročilo pripoveduje dalje: »Učenec Prohor je
na pol mrtev padel na tla. Janez ga je prijel za roko, ga vzdignil in mu velel,
naj se usede na njegovo desnico. Potem je spet molil, odprl usta, pogled uprl v
nebo in govoril: V začetku je bila Beseda. Janez je govoril stoje, Prohor je pisal sede, in tako sta delala dva dni in šest
ur« (O. Hophan, Die Apostel 1946, 136). Minilo je nekaj desetletij, kar je
Janez hodil z Jezusom in je šele zdaj orisal njegovo podobo. V tem času so bili
evangelisti Marko, Matej in Luka že mrtvi. Janez je pisal svoj evangelij iz
večje časovne oddaljenosti, zato pa iz večje notranje bližine. Vsa ta leta je
Janez neprestano premišljeval, kar je doživel in se vedno vpraševal, kaj to
pomeni. Na tej poti notranje predelave je dozorel njegov evangelij, največje
delo, kar jih je bilo napisanih o Kristusu. Na tem mestu ne gre, da bi
označevali razlike med sinoptiki in Janezovim
evangelijem, poudarimo lahko, da Janez dopolnjuje Marka, Mateja in Luko.
Nešteto razlag od Origena dalje do danes je bilo
napisanih o Janezovem evangeliju, a do današnjih dni evangelist ni našel sebi
primernega razlagalca. Njegov evangelij je »duhovni evangelij«, kot ga je
označil že Klemen Aleksandrijski, zato ga ne moremo razumeti z nobeno še tako
popolno filološko- zgodovinsko razlago.
Janezov evangelij se začenja s predgovorom: » V začetku je
bila Beseda in Beseda je bila pri Bogu in Beseda je bila Bog, in ta je bila v
začetku pri Bogu.« Grški izraz logos pomeni več kakor
slovenska beseda, pomeni večno Besedo, ki jo govori Bog in je Bog sam. V Janezovem
evangeliju se srečujemo z mnogimi dogodki iz Jezusovega življenja in delovanja,
ki jih drugi evangeliji ne omenjajo, tako npr. svatbo v Kani galilejski, nočni
pogovor z Nikodemom, Jezusov razgovor s Samarijanko
pri Jakobovem vodnjaku, Kristusovo srečanje z grešnico. Vsebina njegovega
evangelija je poudarjena z besedami: »Jaz sem luč sveta« (8,12). V Janezovem
evangeliju imenuje Gospod sebe »dobrega pastirja« (10,11), govori o sebi, da je
»pot in resnica in življenje« (14,6), »kruh življenja« (6,48). Že patristika in sholastika sta priznali Janezovemu evangeliju
izredno globokost misli, umetniško zgradbo in preprosto ter jasno izražanje. Janez
je zaključil delo evangelistov: v njegovem evangeliju so povzeti vsi
evangeliji. Marko je bil prvi, Janez zadnji izmed štirih evangelistov. V Janezovem
evangeliju je skrito božje ozračje. Nič čudnega, če ga mnogi imenujejo sonce
sveta. Kristusovo božanstvo odseva iz vsake Janezove besede.
Janez je bil najmlajši izmed Kristusovih učencev in je tudi
vse preživel. Vsi drugi so v najboljših letih umrli, Janez je še živel in
dočakal visoko starost. Iz njegovih zadnjih let je ohranjena očarljiva zgodba,
ki jo je zapisal Hieronim. Zgodovinsko gledano, je pozno izpričana, vendar zato
nič manj verjetna. Starost nekega izročila ni odločilna za njegovo pristnost.
Zgodba je tako značilna za Janeza, da ga nam kot starčka živo prikaže v njegovi
podobi: ob podpori dveh mož se je starček Janez udeleževal bogoslužja v Efezu
in je ob koncu vsakikrat navzočim šepetaje rekel:
»Otročiči, ljubite se med seboj!« Te zmerom se ponavljajoče besede so naposled
začele dolgočasiti vernike, zato so mu rekli: »Kaj naj pomenijo te besede,
učitelj, zakaj nam jih zmerom ponavljaš?« Janez je obnemel ob tem vprašanju,
nekoliko pomislil, nato pa rekel: »Tako je Bog to odločil, in če človek to
edino resnično izpolnjuje, je dovolj,« in brž nato spet ponovil: »Otročiči,
ljubite se med seboj!« Te besede so sveto volilo evangelista in apostola Janeza.
Rad je uporabljal izraz »otročiči«, pogosto ga srečujemo tudi v njegovem pismu:
»Otročiči moji, to vam pišem ...«, »Otročiči, poslednja ura je ...«, »Otročiči,
nihče naj vas ne zavaja ...«, »Otročiči moji, ne ljubimo z besedo, tudi ne z
jezikom, marveč v dejanju in resnici ...« (1 Jn
2,1.18; 3.7.18). Janez je vedel, da je ljubezen vsebina krščanstva, zanj je ljubezen
evangelij, ljubezen mu je razpoznavno znamenje med kristjani, zakaj šele
ljubezen naredi kristjana za kristjana. Janez je umrl, njegov evangelij pa je
ostal, prestal je vse zgodovinske viharje in bo vse čase, dokler bo svet
obstajal, ljudem pričeval o tistem, ki ga je Bog poslal.
Janez je dosegel visoko starost. Ko je čutil, da se mu bliža
konec, je na ta konec gledal s tisto notranjo vero, ki jo izražajo Kristusove
besede: »Kdor vame veruje, bo živel, tudi če umrje«. Janez je umrl naravne
smrti. Legenda celo pripoveduje, da si je sam pripravil grob, šel po stopnicah
vanj, legel in umrl. Luka Cranach starejši je ta
prizor upodobil v lesorezu. Efežani niti niso mogli verjeti, da je priljubljeni
apostol res mrtev. Trdili so, da Janez samo spi in od njegovega diha se še
vedno nalahno premika zemlja nad njegovim grobom. Še Avguštin pripoveduje, da
so mu verodostojni možje to zatrjevali. Legenda vsebuje čudovito misel: Ko
prebiramo Janezov evangelij, čutimo v njem blag in prijeten apostolov dih.
Današnji človek, ki takih legend več ne razume, stoji pred pustim grobom v
porušeni cerkvi v Efezu, gleda na kamnito nagrobno ploščo in ne ve, kaj naj bi
si pri tem mislil. Človek pa, ki se čuti z Janezom notranje, duhovno
povezanega, ne strmi v prazno, marveč ga prešinja
osrečujoča misel: Janez je umrl, njegova beseda pa živi. Konec evangelija
nedvoumno to omenja: »Je pa še mnogo drugega, kar je storil Jezus; in ko bi se
vse to popisalo vsako posebej, mislim, da bi ves svet ne obsegel knjig, ki bi
jih bilo treba napisati« (21,25). V resnici je svet veliko premajhen, da bi
mogel popolnoma dojeti večnega Kristusa, popolnoma ga bomo mogli dojeti šele v
večnosti. Še v zadnjem pismu izraža Janez isti občutek z besedami: »Veliko bi
ti imel še pisati« (3 Jn 13). Tudi v tem je ostal
zvest Gospodu, ki je v svojih poslovilnih besedah rekel: »Še mnogo vam imam
povedati, a zdaj bi še ne mogli nositi« On 16,12). Vzlic
temu je za človeško razumevanje zelo mnogo vsega, kar nam je Janez zapustil v
svojem evangeliju, v razodetju in v pismih: prikazal nam je vzvišene stvari, ki
jih je sam gledal v notranji in večni luči. Prizadevajmo si, da bi v njegovem
evangeliju doumeli, kar moremo doumeti in tako postali deležni božjega
življenja.
Apostola in evangelista Janeza pogosto upodabljajo v skupini
z drugimi apostoli, zlasti pri zadnji večerji, pod križem, samega kot evangelista
z njegovim simbolom orlom, s kelihom, iz katerega se izvija kača, s kotlom kot
simbolom njegovega mučenja; zelo pogosto ga upodabljajo zamaknjenega pri
pisanju razodetja.
Za svojega zavetnika so si ga izbrali pisatelji, stavci,
tiskarji, ilustratorji, kiparji, steklarji, voskarji,
izdelovalci ogledal in viničarji. Je tudi zavetnik 7 župnijskih in 16
podružničnih cerkva v Sloveniji.
Na god sv. Janeza Evangelista je po cerkvenem obredniku v
navadi blagoslov vina, ki naj velja za obredno pijačo npr. ob poroki v cerkvi,
na sedmini, po sklepanju kupčije ali ob kakšnem slovesu, celo ob smrti. Ponekod
so se nekdaj na Šentjanževo kmečki posli selili od
enega gospodarja k drugemu.
V Poljanski dolini ob Kolpi (Predgrad) je na ta dan po izročilu
praznovanje zimskega kresa s posebnim plesom na prostem.