avtor: Rok
Hrženjak
ZGODOVINA MALTEŠKEGA VITEŠKEGA REDA
Suvereni
malteški viteški red, ki predstavlja najstarejši križarski viteški red, četrti
najstarejši cerkveni red (pred njim so bili ustanovljeni baziljanci,
avguštinci in benediktinci) in deluje nepretrgoma od svoje ustanovitve do
danes, je v letu 1999 praznoval 900-letnico svoje uradne ustanovitve in delovanja. Ker je red,
posebej v Sloveniji, manj znan, je prav, da se na kratko seznanimo z njegovo
pestro zgodovino in poslanstvom.
Red
ima svoje začetke v letu 1048, ko so trgovci iz najstarejše italijanske
republike Amalfi (republika je bila ustanovljena leta 840) začeli pomagati pri
obnovi cerkve Božjega groba v Jeruzalemu in obnovi porušenega, nekdaj aktivnega
samostana benediktincev. Egiptovski kalif jim je dovolil, da za svoje potrebe
zgradijo hospic, ki bo namenjen tako romarjem kot trgovcem. Sprva so ga
oskrbovali ponovno naseljeni benediktinci, za katere pa je ena prvih takih
ustanov v Jeruzalemu (ki je imela že tradicijo iz mnogih legend) kmalu
predstavljala veliko breme. To je opazil brat Gerard (verjetno benediktinski
brat laik), ki je bil tudi predstojnik hospica, in osnoval okoli leta 1080
skupnost-bratovščino Sv. Janeza Krstnika, ki bo skrbela za romarje, bolnike in
sploh vse, ki so potrebni kakršnekoli pomoči.
Ustanovitev
nove skupnosti je pospremil s pomenljivimi besedami: »Naša bratovščina bo
nesmrtna, saj je ukoreninjena v revščini tega sveta, obenem pa bodo po Božji
volji vedno živeli ljudje, ki si bodo prizadevali za lajšanje trpljenja in
lažje prenašanje človeške bede«, kot je zapisano v zgibanki SMBP. Skupnost, ki
je postopoma rasla vse od leta
1. RED V
JERUZALEMU
Križarji so 15. julija
1099 po težkih obleganjih zavzeli in osvobodili Jeruzalem, in so jih, utrujene,
izmučene od hude julijske vročine, lačne in žejne, predvsem pa ranjene in nekatere
hudo bolne, pričakali člani bratovščine sv. Janeza Krstnika, ki je bila v
svetem mestu navzoča že nekaj
desetletij. V duhu svojega poslanstva, ki je bilo osredotočeno na služenje
bližnjim v stiski, zlasti bolnim, zapuščenim in trpečim, so evropskim
bojevnikom nudili gostoljubje, nego in oskrbo, kot so to storili prav vsakemu,
ne glede na raso ali veroizpoved. Red, ki ga je Pashal II. 13. februarja 1113
potrdil z bulo, je kmalu od jeruzalemskih kraljev dobil mnoge donacije.
Redovni hospital v Jeruzalemu
je bil največji v takrat znanem svetu, saj je imel kar 2000 postelj, o čemer
pričajo tako romarji kot kronisti tedanjega časa.
V njem so združevali znanje
in prakso judovske in arabske medicine, pa tudi evropske, ki jo je zastopala
salernska medicinska šola. Po zgledu tega hospitala v Jeruzalemu so začeli
nastajati v Evropi manjši redovni hospitali (npr. Pisa, Bari, Otranto, Messina
idr.), ki so oblikovali prve redovne konvente in upravne enote, imenovane
komende. Več komend je bilo združenih v balijo, ki jo je vodil bali, komendo
pa komendator.
Po zgledu reda sv. Janeza
(ali z drugimi imeni ivanovcev-johanitov) so se leta 1119 (1120) združili
nekateri vitezi v red templarjev (imenovani po palači, v kateri so prebivali
in je stala na tempeljski ploščadi), ki je bil kot dopolnilo redu sv. Janeza,
saj so se zaobljubili obrambi romarjev. Kmalu so se redovniki reda sv. Janeza
zgledovali po templarjih in tudi sami prevzeli vojaške naloge, ki so bile
poleg oskrbe bolnikov in romarjev namenjene njihovi obrambi, obenem pa tudi
obrambi jeruzalemskega kraljestva. Redovno reklo redovnikov sv. Janeza je
bilo sedaj popolno: TUITIO FIDEI ET OBSEQUIUM PAUPERUM, kar pomeni, obramba vere
in pomoč ubogim. Obramba je bila v tedanjih razmerah obramba romarjev na
romarskih poteh, pomoč ubogim pa bolnišnična in sploh dobrodelna dejavnost, ki
je bila vedno temelj reda.
Tako
imamo v redu Sv. Janeza tri veje: redovnike – viteze, duhovnike – redovne
kaplane in brate – bolniške pomočnike.
Črna redovna obleka je bila
prevzeta od benediktincev; kot znak zahvale trgovcem iz pomorske republike
Amalfi za pomoč pri gradnji prvega hospica pa bel malteški križ (ime malteški je prišlo kasneje; prvotno je
križ heraldično imenovan kot »zarezan šapasti križ« ali celo »oktagonalni
križ«), ki so ga nosili na levi rami. Križ simbolizira osmere blagre, ki so
življenjsko vodilo redovnih članov, prav tako pa se je vsak član reda obvezal,
da bo živel v resnici, da bo imel vero, da se bo kesal grehov, da bo ponižen,
da bo ljubil pravico, da bo usmiljen, da bo odkritosrčen in da bo vztrajno
prenašal morebitno preganjanje. Tudi teh osem dolžnosti je simboliziral križ na
črni redovni tuniki. Prav zaradi
črne korne tunike so Arabci redovnike imenovali tudi »črni možje«. Ko so bili
redovniki primorani prevzeti tudi vojaške naloge, za katere so dobili
dovoljenje od papeža, so prvič uradno izobesili redovno zastavo (od papeža je
bila redovna zastava potrjena leta 1130), ki je prapor Sv. Janeza Krstnika - na
rdečem pravokotniku bel (srebrn) latinski križ, katerega tramova delita
pravokotnik vodoravno in navpično na dve enaki polji. Bel križ je simbol miru,
za katerega naj se redovni bratje trudijo povsod tam, kjer je vojna (rdeča
barva-kri). Redovniki vitezi so kasneje
imeli preko oklepa nekakšno srajco, ki je bila enaka redovni zastavi.
Leta
1136 dobi red v dar prvo utrjeno mesto-trdnjavo Beth Gibelin in kmalu začnejo
sami graditi nekakšen venec trdnjav na Bližnjem vzhodu (natančneje v Izraelu,
Libanonu, Egiptu, Jordaniji, Siriji in Turčiji) , ki so bile po številu in po
mogočnosti odličnejše od templarskih. Arhitekturno je bil tudi način gradnje
trdnjav različnejši od templarskega, saj so imeli redovniki Sv. Janeza v večini
od njih tudi hospitale.
Šolski primer kastelologije
predstavljata Belvoir v Izraelu in Margat v Siriji, kjer je bil nekaj časa
sedež njihovega redovnega predstojnika oziroma velikega mojstra (ta naslov je
leta 1140 po templarskem zgledu prevzel prvi Gerardov naslednik Raymond du Puy,
ki je dal redu prvo ohranjeno redovno pravilo). Najsijajnejši primer križarskih
gradov in vojaške arhitekture nasploh pa je Crac de Chevaliers (Sirija), ki je
od vseh križarskih gradov tudi največji in najbolj ohranjen. Čeprav je znano, da so templarji kmalu
postali veliki bankirji in finančno izredno močni, so redovniki sv. Janeza
imeli veliko več posestev, saj so bili že od samih začetkov bolj
internacionalno zasnovani (templarji so bili v večini samo Francozi).
2. IZ JERUZALEMA V AKRON
Z bitko pri Hatinu, ki je
bila 2. oktobra leta 1187, so križarji izgubili Jeruzalem in se premaknili v
Akron, kjer so že leta 1140 imeli svoj hospital redovniki sv. Janeza. Mesto je
bilo poimenovano kot »sv. Janez v Akronu« in lahko bi rekli, da so imeli v njem
glavno besedo prav redovniki sv. Janeza. Kmalu po prihodu v Akon (Akron) je bil
ustanovljen nemški viteški red (1190), ki se je v organizaciji in poslanstvu
zgledoval po redu sv. Janeza, kar je kasneje z bulo potrdil papež Gregor IX.
Križarska epopeja se je v letu 1291 zaključila in križarski redovi (poleg
naštetih treh največjih jih je bilo še nekaj, npr. red sv. Lazarja) so odšli
vsak svojo pot.
Nekaj redovnikov je še vedno
ostalo in skrbelo v hospitalih za bolnike in romarje. Ker je red sprejemal vse,
ne glede na vero, so tedanje oblasti dovolile delovanje bolniških pomočnikov
in tistih redovnikov, ki se niso bojevali kot vitezi. Glavnino reda so
predstavljali vitezi in zato so bili prisiljeni iskati novo ozemlje. Za skoraj
dvajset let so našli svoje novo zatočišče na že obstoječi redovni posesti in
utrdbi v Limasolu na Cipru in tudi v bližnjem mestu Kolossi. Bolniška dejavnost
reda je stopila nekoliko v ozadje, saj se je začelo poglavje redovnih vitezov
kot velikih pomorščakov. Vedno močneje je bila vidna njihova obrambna naloga,
saj so postajali branik krščanske Evrope. Po nekakšnih pripravljalnih letih na
Cipru so leta 1309 prišli na otok Rodos in postali resnično suvereni ali
drugače - postali so prava »viteška država«.
Od tedaj naprej je njihova
zastava veljala za državno in še danes velja med vsemi državnimi zastavami za
najstarejšo (zaradi mednarodno pravne subjektivitete reda jo veksilologija
prišteva med državne zastave).
3. RODOŠKI
VITEZI
Na Rodosu so se ob pomoči
domačih rodoških mornarjev usposobili
za plutje po Sredozemlju in kmalu nevarno ogrozili muslimansko vojsko (turško
vojsko), saj so jo poleg majhnih bitk porazili tudi v večjih, npr. leta 1440,
1446,
Redovnike Sv. Janeza
oziroma rodoške viteze je vodil veliki mojster fra Pierre d'Ambusson, ki je z
izjemno strategijo, v enem od spopadov nad turško ladjevje poslal celo goreče
ladje, in z močnim zaupanjem v božjo pomoč popeljal 450 vitezov in 4000
vojakov do zmage. Rodos je postal glavno pristanišče za vse trgovce, ki so
trgovali s Sirijo ali z Egiptom. Rodoški vitezi so prevzeli nadzor nad vzhodnim
Sredozemljem, ki so ga obvladovali tudi z napadanjem turškega in muslimanskega
ladjevja.
Leta 1522, natančneje 24.
junija, se je pred otokom Rodosom pojavil sultan Sulejman Veličastni z 250
ladjami in 200.000 vojaki. Napadli so 600 rodoških vitezov in približno 6000
vojakov, ki jih je vodil veliki mojster fra Philippe Villiers de 1'Isle Adam.
Bitka je trajala šest mesecev in Turki so izgubili že polovico svojih
bojevnikov, ko sta veliki mojster rodoških vitezov in Sulejman Veličastni
sklenila premirje in rodoški vitezi so podpisali predajo 20. decembra.
4. IZGUBA RODOSA
Rodoški vitezi so v
novoletni noči leta 1522 z veliko ladjo in petdesetimi spremljevalnimi ladjami
odpluli z več kot 210-letnega »bivališča«. V tem konvoju je bilo kakih 180
vitezov in še 4000 Rodošanov, ki so se prostovoljno odločili, da zapustijo
otok skupaj z vitezi. Sulejman se je resnično izkazal kot »veličastni«, saj je
dovolil rodoškim vitezom, da s seboj vzamejo vse preostalo orožje, arhive in
dragocenosti. Med največje dragocenosti so sodile relikvije, kot je desna roka
sv. Janeza Krstnika, košček lesa Kristusovega križa, trn s trnove krone ter
ikona filermske Matere Božje iz samostana na gori Filermos, ki je bila
izhodiščna točka njihovega zavzetja otoka leta 1309 (otok so odkupili, vendar
pa ni šlo brez bojev, saj so bili poleg nekaterih domačinov najbolj vztrajni
nasprotniki ravno Turki).
Od leta 1523 do leta 1530
so vitezi izbirali različna mesta za svoje središče v času eksila, saj so še vedno upali, da se bodo ponovno vrnili na
otok Rodos. Tako so bili nekaj časa v mestu Kandija na Kreti, nato v Mesini in
v mestu Civitavecchia. Nato so imeli svojo začasno rezidenco štiri leta v Viterbu.
MALTEŠKI VITEZI
Ko je kralj Karel V.
Habsburški slišal za pol leta trajajočo bitko na Rodosu in za hrabro vojskovanje
rodoških vitezov, je vzkliknil: »Do sedaj ni bila nobena bitka v zgodovini tako
dobro izgubljena kot ravno ta na Rodosu.« S tem je dal rodoškim vitezom izredno
priznanje za njihovo hrabrost in kot materialni dokaz za njihov pogum tudi
otok Malto v letu 1530. Vemo, da je bil Karel V. tudi kralj obeh Sicilij in
zelo prav mu je prišla nekakšna »vojna krajina«, ki jo bo z rodoškimi vitezi predstavljal otok Malta. Bivanje
na tem otoku pomeni tudi čas največje moči reda, saj je pomenila Malta
najboljšo strateško točko v Sredozemlju ter učinkovit branik proti turškim
napadom. Prav na Malti so postali vitezi najmočnejša pomorska sila Sredozemlja
in tako so skoraj 270 let nadzorovali plovbo med Evropo in Bližnjim vzhodom.
Prav v tem obdobju so imeli izredno močno ladjevje, ki ga je odlikoval galeon
(predhodnik galeona) Sv. Ana, zgrajen leta 1524 kot najmogočnejši med vsemi.
Kot verjetno prvi v pomorski zgodovini je imel
opločje iz kovine (podvodni del), tri jambore ter 50 težkih topov,
razvrščenih na obeh straneh dveh palub. Na galeonu je bilo prostora za 600
ljudi ter hrane in pijače za njihovo oskrbo za šest mesecev (nosilnost galeona
je bila 3000 ton).
Vse ladje so morale biti v
stalni pripravljenosti za obrambo ob morebitnih napadih in obleganjih. Napadi
Turkov so se vrstili še naprej, a vedno so bili močno poraženi. V zgodovino se
je gotovo najbolj zapisala bitka v letu 1565, v kateri so med 18. majem in 8.
septembrom vitezi (500 vitezov in 1800 vojakov) porazili 373 turških ladij in
25.000 Turkov (na strani oblegancev je padlo skupno 600 ljudi). Bitko je vodil
veliki mojster fra Jean de
Ker so lahko postali člani
reda le tisti, ki so bili plemiškega porekla in so izvirali iz pomembne
plemiške rodbine, je bil za vse ostale, ki niso bili plemiškega izvora, vstop v
red nemogoč. Redko izjemo predstavlja slikar Caravaggio, ki se je kljub
neplemiškem poreklu lahko pridružil temu
častitljivemu redu. Malteški vitezi, ki jih je prvi s tem imenom imenoval papež
Klemen VII. (preden je postal papež, je bil celo prior reda), so s svojimi
pomorskimi izkušnjami odločilno prispevali k zmagi pri Lepantu
1. IZ MALTE V RIM
Dne 12. junija leta 1798 je
Malto zasedel Napoleon in vitezi so morali Malto zapustiti, proti Napoleonu se
niso bojevali, saj so orožje povzdignili le zoper muslimane. Po vmesnih
začasnih postajah v Messini, Catanii in Ferrari so prišli leta 1834 v Rim. Od
tedaj naprej je red spet postavil v ospredje svoje prvotno poslanstvo: to je
pomoč ubogim, obramba vere pa nikakor ni bila več vezana na orožje, pač pa na
zgledno katoliško življenje v luči Kristusovega evangelija.
Suvereni malteški viteški
red ima približno 12 500 članov (vitezov, dam in duhovnikov), s svojimi
prostovoljci, združenimi v malteških bolniških ustanovah, pa je prisoten tako
rekoč po vsem svetu. Prostovoljci reda se trudijo, da bi s svojimi močmi
blažili osmere stiske in slabosti sveta,
ki jih poleg osmerih blagrov simbolizira malteški križ na njihovih delovnih
uniformah. Te stiske in slabosti so naslednje: bolezen in zapuščenost, izguba
domovine in lakota, pomanjkanje ljubezni in krivica, ravnodušnost in nevera.
Suvereni malteški viteški red ima v več kot 100 državah po svetu 71 svojih bolnišnic, 26 domov za ostarele,
več deset vrtcev, 13 domov za prizadete, več kot 700 centrov za prvo pomoč in
druge človekoljubne ustanove. Ker pa ima Suvereni malteški viteški red status
mednarodno pravnega subjekta, ima tudi polnopravne diplomatske odnose z 82
državami.
SLOVENIJA IN MALTEŠKI VITEŠKI RED
Leta 1754 so začeli
malteški vitezi s komende Polzela graditi čudovito baročno romarsko cerkev Sv. Križa
na
S prenehanjem delovanja
redovnih komend se je za nekaj časa prekinila tudi vez med malteškim viteškim
redom in slovenskim ozemljem. Prekinitev je bila resnično začasna. Z Republiko
Slovenijo je Suvereni malteški viteški red vzpostavil diplomatske odnose 5. julija
1992 s podpisom meddržavnega protokola. Poštno konvencijo s Slovenijo je SMVR
podpisal 26. marca 1993, ob tem pa so izdali priložnostno znamko z malteškim
grbom in slovenskim »grbom«. 19. maja 1995 pa je Slovenijo obiskal 78. veliki
mojster, njegova nadvse eminentna visokost, knez fra Andrew W. N. Bertie (veliki
mojster je potomec kraljice Marije Stuart in nečak lorda Winstona Churchilla).
Red še vedno tiska lastne znamke, saj ima z mnogimi državami sklenjene poštne
konvencije, denar–scudi in grane/gizni,
pa ima samo še zbirateljsko vrednost. Vedno manj uporabljajo tudi lastne
avtomobilske tablice; potni list Suverenega malteškega viteškega reda imajo vsi
veleposlaniki reda in člani Suverenega sveta.
SUVERENI MALTEŠKI VITEŠKI RED V SVETU
Od
avgusta 1994 ima SMVR status stalnega opazovalca v Generalni skupščini Združenih
narodov, redne delegacije pa ima akreditirane pri številnih mednarodnih
agencijah in institucijah, kot npr. pri Evropskem centru Združenih narodov v
Ženevi, pri Svetu Evrope v Strasbourgu, pri Komisiji Evropske unije v Bruslju,
pri UNESCU v Parizu, pri Mednarodnem inštitutu za človekove pravice v San Remu
in pri Mednarodnem odboru Rdečega križa. Poleg naštetega ima svoje opazovalce
v organizacijah, kot so FA0, WHO in UNCHR.
Med
člani Suverenega malteškega viteškega reda so tudi vidne osebnosti javnega
življenja, kot npr. španski kralj Juan Carlos, monaški knez Rainier III.,
liechtensteinski knez Hans Adam II., italijanski predsednik Oscar Luigi
Scalfaro, veleposlanica ZDA pri Svetem sedežu Corinne Boggs idr. Vsa bogata
dejavnost reda se je še na poseben način izkazala za pravilno, ob praznovanju
900-letnice obstoja reda leta 1999. Glavna in otvoritvena slovesnost je bila od
4. do 8. decembra 1998 na Malti, kjer se je zbralo nad 800 malteških vitezov in
dam. Kardinal patronus, ki ga za malteški red imenuje papež sam, njegova
eminenca, Pio Laghiju, je prebral papeževo poslanico, v kateri se njim in Bogu
zahvaljuje za 900-letno delo in želi, da bi svoje poslanstvo z enako vnemo
nadaljevali v tretjem tisočletju.
ZGODOVINA MALTEŠKIH BOLNIŠNIC V SREDNJI EVROPI
V 13. stoletju so bile v
srednji Evropi ustanovljene številne ivanovske (malteške) cerkve. Najdemo jih
na južnem Češkem, po vseh sedanjih avstrijskih zveznih deželah in v Sloveniji.
Tukaj sta znani ustanovi v Melju pri Mariboru in v Sv. Petru na Kranjskem,
današnji Komendi. To so bile dostikrat prve bolnišnice na sploh v deželi.
Nekateri kraji so zaradi tega dobili krajevno ime »špital«. Nekoliko pozneje,
vendar tudi v 13. stoletju, so deželni gospodje v mestih ustanovili bolnišnice,
ki so bile potem izročene ivanovcem, kot na primer Fürstenfeld na Štajerskem in
Feldkirch na Predarlskem.
Te bolnišnice, imenovane
hospici, so bile sicer zunaj utrjenih krajev in naselbin. V mestih so, ko se je
začelo temniti zaprli mestna vrata. V ivanovskih hospicih, ki so bili zunaj
mest, pa so lahko bolnike in romarje sprejemali tudi ponoči.
Ti hospici so bili vedno
povezani z majhnimi cerkvami, ki bi nekaterim
danes rekli kapele. Značilna ivanovska cerkev je bila dvonadstropna. Hospic je
bil s cerkvijo tako povezan, da je vsak bolnik lahko s svoje postelje videl na
oltar in sodoživljal mašno daritev.
Ivanovske cerkve so bile
zaradi verske vzgoje romarjev in bolnikov bogato okrašene s freskami. Danes so
še ohranjene čudovite romanske freske v Taufersu v Vintschgauu na južnem
Tirolskem ob švicarski meji.
Najslavnejši od vseh
ivanovskih hospicev tedanjega časa pa je bil v Jeruzalemu. To je bila največja
bolnišnica tedanjega sveta. Njena zdravstvena raven je bila zaradi vpliva
Arabcev precej višja od evropske.
Tedaj je bila arabska
medicina precej bolj razvita od tiste v zahodnih deželah, ker so Arabci veliko
medicinskega znanja prevzeli od starih Grkov in ga dalje razvijali. Samoumevno
je, da so od teh izkušenj imeli koristi tudi ivanovski hospici v 13. stoletju v
naših deželah. Tako se lahko ponosni oziramo na bolnišnico, ki je bila v
Komendi ustanovljena pred sedemsto leti.